Strona główna

O jakości naszego życia, zdrowiu, wyglądzie i samopoczuciu od urodzenia do późnej starości decyduje sposób odżywiania. Zatem, aby nasz organizm funkcjonował prawidłowo konieczne jest stosowanie zasad racjonalnego żywienia. W żadnym wypadku nie powinniśmy spożywać mniej niż trzy posiłki dziennie, a ich optymalna ilość to 4-5 posiłków, o czym należy pamiętać szczególnie w przypadku dzieci i młodzieży. Zbyt długie odstępy między posiłkami i rzadkie jedzenie, powodują większy spadek glukozy we krwi a co za tym idzie- zwiększone uczucie głodu. W rezultacie, nasz metabolizm ulega zaburzeniu, a skutkiem tego jest gromadzenie się tkanki tłuszczowej w naszym organiźmie. Dlatego osoby z nadwagą i osoby otyłe powinny jeść często, a spożywane przez nie porcje powinny być małe.

Należy też pamiętać, że dodatkiem do prawidłowo zbilansowanej diety jest regularna aktywność fizyczna. Pomaga ona stracić zbędne kalorie, a dodatkowo wpływa dobroczynnie na ogólny stan naszego organizmu.
Chcąc odżywiać się prawidłowo musimy pamiętać o:
- urozmaicaniu naszej diety, bo tylko ono uchroni nas przed niedoborem składników odżywczych
- unikaniu otyłości, ponieważ jej następstwem jest wiele chorób metabolicznych (np cukrzyca, miażdżyca, nadciśnienie)
- spożywaniu produktów bogatych w błonnik
- piciu chudego mleka
- 3-5 porcjach warzyw i owoców dziennie
- spożywaniu białka roślinnego i zwierzęcego w odpowiednich proporcjach
- ograniczeniu spożywania tłuszczów zwierzęcych
- unikaniu słodyczy (wyjątek stanowi miód)
- ograniczeniu spożywania soli
- unikaniu alkoholu, mocnej herbaty i kawy